vascozitatea uleiului de motor

  • Cand vorbim despre proprietatile uleiului de motor,vascozitatea are o foarte mare importanta.Din pacate, este si o parte neinteleasa a acestor proprietati.Vascozitatea unui ulei se refera la rezistenta sa relativa la curgere, la diferite temperaturi.Cum am mentionat mai devreme, un ulei trebuie, nu numai sa fie suficient de fluid ca sa curga bine la temperaturi joase, dar sa si ramana suficient de gros ca sa mentina o protectie adecvata la temperaturi inalte.
  • In mod ideal, uleiul isi va mentine o vascozitate consistenta intr-o gama foarte larga a temperaturilor. Indexul de vascozitate al unui ulei este o masura a tendintei lui de a-si schimba vascozitatea odata cu schimbarea temperaturii. Cu cat indexul vascozitatii (VI) este mai mare, cu atat mai consistenta va fi vascozitatea la schimbarile de temperatura.
  • Uleiurile monograd, cum ar fi cele de grad 30, sunt concepute pentru aplicatii la temperaturi inalte.De exemplu, veti constata ca majoritatea masinilor de tuns iarba, ca si minitractoarele de curte, mai vechi, necesita direct un ulei de grad 30(SAE 30).Aceasta se intampla deoarece presupunem ca ele vor fi folosite in special in timpul lunilor toride ale verii.
  • Uleiurile multi-vascoase (multi-grad), cum ar fi 0w30, 5w30, 10w40 si asa mai departe, sunt uleiuri produse pentru aplicatii unde schimbarile de temperatura pot fi semnificative.De exemplu, uleiurile multi-vascoase pot fi folosite in climatul nordului Statelor Unite, unde temperaturile pot fi de -29°C iarna, pana la +35°C in timpul verii.
  • Deci, nu e necesara o presiune redusa si o vascozitate mare a fluidului de baza care poate fi folosit cand intruneste conditiile de pompare tip W. Cu alte cuvinte, este posibil sa intruneasca conditiile 5W cu un fluid de baza sintetic, care va fi clasificat de categoria 25 sau 30 la 100° C.Pornind de la aceasta,cu putin aditiv de imbunatatire sau nu, uleiul va trebui s satisfaca categoria 30 de clasificare, dar si cea de 5W.