COMPARATIA DINTRE ULEIURILE MINERALE SI CELE SINTETICE

  • Uleiul este lichidul vital al motorului masinii dumneavoastra. Fara ulei de motor, este putin probabil ca oricare din vehiculele dumneavoastra sa ajunga la capatul strazii, in fiecare dimineata. De cateva zeci de ani, uleiurile conventionale pe baza de petrol au asigurat o protectie adecvata pentru toate vehiculele noastre. Observati ca, aici cuvantul cheie este adecvat. In principal, uleiurile pe baza de petrol, au fost suficient de bune (adecvate) pentru a proteja motoarele noastre de distrugere. Daca schimbati uleiul suficient de des, puteti fi aproape siguri ca masina dumneavoastra va rezista 160.000,pana la 240.000Km, fara o problema serioasa la motor, poate chiar mai mult.
  • Unele din substantele chimice care compun un ulei conventional pe baza de petrol, se pot descompune, chiar la temperaturi normale pentru gama de temperaturi la care functioneaza motoarele dumneavoastra. Altele, se vor descompune, la aceste temperaturi relativ mici, doar In prezenta oxigenului. Dar, aceasta se va intampla oricum, mai ales de cand oxigenul este un contaminant prezent in lichidul de baza al uleiului pe baza de petrol. Ca rezultat al acestui lucru, uleiurile petrolifere nu vor circula prompt prin sistemul de ungere al motorului dumneavoastra, la temperaturi scazute. Astfel, unele parti ale motorului pot ramane neprotejate cateva minute dupa pornirea motorului. Desigur, o uzura semnificativa poate aparea in tot acest timp.
  • Uleiurile sintetice sunt mai tolerante la caldura extrema decat cele petrolifere. Cand temperatura incepe sa creasca in interiorul motorului, uleiurile petrolifere incep repede sa se arda. Ele se volatilizeaza. Cu alte cuvinte, moleculele usoare din uleiurile petrolifere se transforma in gaz si ceea ce ramane, sunt moleculele mari de ulei petrolifer, care sunt mai greu de pompat
  • Uleiul sintetic poate fi folosit in siguranta, cu intervale de schimbare mai lungi decat la uleiurile conventionale. De fapt, uleiurile sintetice Amsoil si NEO au fost garantate pentru 40.000 Km sau 1 an inct de la inceputul anilor 70. Deasemenea, uleiul Red Line are un interval lung de schimbare,de la 16.000 Km pana la 29.000 Km, de foarte multi ani. Uleiul Mobil 1 a avut 40.000 Km, in anii 70, pe care producatorii au anulat-o, dar acum lucreaza la alta perioada de schimbare extinsa. Chiar si alte companii mai vnnd uleiuri cu perioada de schimbare extinsa.
  • In general, viata unui vehicul depinde de viata motorului sau. Unul din principalii factori care afecteaza viata unui motor, este uzura pieselor si/sau calarea, care este adesea rezultatul operarii la temperaturi ridicate. Structura moleculara omogena si uniforma a uleiurilor sintetice confera acestora un coeficient de frictiune mult mai mic (moleculele aluneca mult mai usor una peste alta cauzand astfel o frictiune mult mai mica) decat la cele minerale.
  • Uleiurile de motor minerale au o slaba rezistenta a peliculei, fata de cele sintetice. Cum a mai fost mentionat anterior, rezistenta peliculei unui lubrifiant se refera la abilitatea sa de a mentine o pelicula intre doua componente de motor, cand se aplica asupra lor o presiune si o temperatura extrema.
  • Uleiurile sintetice vor avea in general, o rezistenta a peliculei de la 500% pana la 1000% mai mare decat uleiurile minerale cu o vascozitate comparabila. De fapt, credeti sau nu, chiar daca uleiurile mai consistente au o rezistenta a peliculei mai mare decat cele mai putin consistente, un ulei tip 0w30 sau 5w20 va avea, probabil, o rezistenta mai mare a peliculei decat un ulei tip 15w40 sau 20w50 pe baza de petrol.
  • Uleiurile sintetice si alti lubrifianti nu contin parafina sau alte grasimi, care ingroapa dramatic uleiurile minerale, pe timp de vreme rece. Ca urmare, ele tind sa lucreze mult mai bine in timpul pornirii la temperaturi scazute si incep sa lubrifice motorul aproape imediat.